Nieuws

Bijzondere vakantie is een groene vakantie

De reisbranche zal de komende jaren steeds vaker onder het vergrootglas van de publieke opinie en de politiek komen te liggen. Het kersverse woord ‘vliegschaamte’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Hoewel het CO2-vraagstuk en de bijbehorende klimaatproblematiek niet het exclusieve gevolg zijn van de toeristenindustrie, hebben we er wel – zo eerlijk moet je zijn – een aanzienlijk aandeel in. Daarom is het onvermijdelijk dat regeringen en internationale instanties zich met onze branche gaan bemoeien. Er zullen lastige vragen en onaangename maatregelen op ons af komen. Voel ik me daar als reisondernemer door beknot? Geenszins. We zitten als reisbranche al veel te lang gevangen in het op den duur onhoudbare idee dat de hoeveelheid klanten die we hebben, en de hoeveelheid reizen die we verkopen, maatgevend is voor ons succes.

De klimaatproblematiek gaat de reisbranche dwingen verder te kijken dan kwantiteit.

Lang niet alle reisorganisaties zijn daartoe bereid. Met doorzichtige opties als ‘groene keuzes’, ‘groene bonuspunten’ en ‘groene compensatieregelingen’ (die je “gratis” het gevoel geven goed bezig te zijn voor de planeet) proberen ze het reële klimaatvraagstuk bij hun klanten vandaan te houden, hopen ze kritische vragen van buitenaf te omzeilen en tóch ecologisch verantwoord over te komen. Ze willen ongestoord doorgroeien maar verpakken hun product in een groen jasje, in de hoop dat het klimaatissue wel ‘overwaait’. Zo help je de planeet dus niet.

Welke omslag in de reisbranche is dan wél nodig en betekenisvol?

Het antwoord is vrij simpel. De klimaatproblematiek vormt in mijn ogen een uitgelezen kans onze oorspronkelijke missie – mensen ‘de tijd van hun leven’ bezorgen – weer centraal te stellen. Met onze jarenlang opgebouwde kennis van populaire en minder populaire locaties daadwerkelijk meerwaarde te bieden. Zodat het bezoek aan een land, een stad of een natuurgebied een zo onvergetelijk mogelijke ervaring wordt, waar de klant niet over uitgesproken raakt. Iedereen begrijpt: wanneer je vol nieuwe indrukken en ervaringen terugkeert, zul je op een ‘gezonde manier’ tijd nodig hebben om al dat moois te verwerken. En is het niet je eerste impuls de volgende dag opnieuw bij de gate te staan – wéér op vakantie te gaan.

Vandaar dat we bij Doets Reizen alles in het werk stellen steeds de ultieme beleving te creëren, zoals bij Moraine Lake in Canada, waar we tachtig procent van de cabins aan dit goddelijke meer verhuren. En onze klanten zodoende de beter-dan-dit-wordt-het-niet-ervaring kunnen bieden.

Samenvattend: hoe bijzonderder (en minder inwisselbaar) de vakantie die je aanbiedt, hoe groter de kans dat je klant tevreden en voldaan het reguliere leven weer oppakt. En vakantie als iets uitzonderlijks blijft zien, in plaats van een busdienst waar je elke dag in kunt stappen.

Die geesteshouding ontlast de planeet uiteindelijk het meest.