Professioneel

ELSKE DOETS, PASSIE VOOR REIZEN
Voor Elske Doets is reizen haar grootste passie. Ze doet niets liever dan haar liefde voor Canada, de USA en IJsland met een volgende reis bekronen. Om daar ter plekke weer nieuwe inspiratie op te doen. Het meenemen van klanten, en medewerkers, in haar enthousiasme voor deze natuurrijke locaties, is Elske’s dagelijkse drijfveer. Mede daarom is Jan Doets America Tours de laatste jaren sterk gegroeid. Klanten herkennen de persoonlijke ‘touch’ en betrokkenheid waarmee hun reis is samengesteld. 70 tot 80% is zó tevreden dat ze opnieuw een reis boeken bij Jan Doets America Tours.

KLANTEN INSPIREREN, INSPIRERENDE KLANTEN
Uitgangspunt is dat reizigers meer beleven dan ze vooraf verwachten. Zo krijgen klanten de Grand Canyon op de meest spectaculaire wijze te zien. Aan de rand, dus, en op het juiste tijdstip, om zo maximaal te kunnen genieten van de zonsondergang en zonsopgang. Maar dat niet alleen: ook zorgen we dat klanten de enormiteit van de Canyon vanaf grote hoogte aan den lijve ervaren, via een spectaculaire helikoptervlucht. Deze extra inspanning wordt door klanten herkend en gewaardeerd. Vandaar dat ze zo loyaal zijn, en terugkeren met zoveel inspirerende verhalen, hetgeen onze organisatie weer motiveert om te blijven inspireren en verrassen. Het is een wisselwerking.

Niet voor niets is ‘reizen is emotie!’ een bijna dagelijkse quote van Elske.

TOTALE TOEWIJDING AAN KWALITEIT
Een andere kenmerk van Jan Doets America Tours is de consequente aandacht voor kwaliteit. Daarin woorden geen concessies gedaan. Zodra een medewerker tijdens een inspectie constateert dat een accommodatie of excursie niet voldoet aan onze hoge kwaliteitsnormen, dan regelen wij meteen een beter alternatief. Wij doen alles wat in onze macht ligt om klachten te voorkomen, allereerst voor de klant natuurlijk, maar ook voor onszelf. In de wetenschap dat je alles doet om teleurstelling tegen te gaan, werk je veel prettiger.

ONDERSCHEIDEND ZIJN, GEMAK BIEDEN
Jan Doets America Tours opereert in een zeer dynamische en competitieve markt. Juist daarom is het heel belangrijk ontwikkelingen voor te zijn. Nieuwe gebieden, trends en voorkeuren te signaleren voordat ze wereldwijd doorbreken. Vandaar dat Elske telkens weer nieuwe reizen maakt. Gretig om zich heen kijkt. Vervolgens probeert Jan Doets zich te onderscheiden met een slimme combinatie van persoonlijk klantcontact en technologie, waardoor de logistieke rompslomp rondom het boeken van een reis  – waar niemand op zit te wachten – tot een minimum beperkt blijft. Hierin wordt continu geïnvesteerd.

STERKE, GEMOTIVEERDE TEAMS
Dankzij het nabije en inspirerende leiderschap van Elske biedt Jan Doets een prettige en uitdagende werkomgeving, waar iedereen zijn individuele kwaliteiten kan ontplooien. Met haar scherpe oog begrijpt Elske als geen ander dat er geen standaardmanier is om iets te bereiken. En dat medewerkers ruimte nodig hebben om hun doelen te verwezenlijken. Sinds 1999 doet Elske een dagelijkse kick-off talk van tien minuten, samen met haar productmanagers of marketingmanager. Op die manier zorgt ze dat medewerkers snel en laagdrempelig op het netvlies krijgen waar de organisatie mee bezig is. En hoe de ‘Big Picture’ er uitziet. Dit werkt zeer motiverend, waardoor Elske een zeer goed en stabiel team heeft met een loyaal arbeidsethos.

SUCCESVOLLE TRANSFORMATIES
Jan Doets reizen heeft zich onder de leiding van Elske Doets omgevormd van een min of meer traditionele reisorganisatie naar een moderne reisorganisatie. Internet is de eerste life line, daarna kan een klant digitaal of fysiek bediend worden. Jan Doets reizen is vanaf 2013 tot nu ruim 60% gegroeid. In de jaren vanaf 2008 t/m 2012 is er geen achteruitgang van omzet en resultaat geweest, een stabiel beeld, een unicum tijdens de economische crisis.

INTUÏTIEF LEIDERSCHAP, RUIMTE BIEDEN
Elske is heel transparant, no-nonsense en leidt Jan Doets op een intuïtieve manier. Dit maakt haar ook wat ongrijpbaar, vandaar haar bijnaam: Spirit Bear. Zie voor uitleg www.jandoets.nl/elske. Een kernkwaliteit van Elske is om snel tot de essentie van een reisbestemming te komen. En medewerkers van heel nabij positief te prikkelen, waardoor hun creatieve talent wordt aangeboord.

‘MRS. CANADA’
Elske is sinds 1995 officieel ‘Mrs. Canada’, een merknaam en grote professionele passie. Sinds 1995 heeft Elske Canada als vakantiebestemming bij Jan Doets, maar ook in de Nederlandse markt op de kaart gezet.

EIGEN TULP
Jan Doets reizen heeft ook een eigen Tulp, de Jan Doets ‘Thank You Tulip’. Deze dieprode, rafelige tulp wordt elk jaar naar alle klanten gestuurd in een ‘bollenshaker’, die de Doets-klanten op een ludieke wijze herinneren aan hun vakantie. En een positieve prikkel geven voor de toekomst.

ELSKE & DE SAMENLEVING
Elske heeft in 2015 met eigen ogen de witte ‘Spirit Bear’ in West-Canada mogen zien. Deze beer leeft in een regenwoud langs de kust van British Columbia. Dit unieke ecosysteem blijft in stand door wilde zalm en wordt gesteund door de non-profitorganisatie Pacific Wild: www.jandoets.nl/pacific-wild-donatie Elke reiziger die met Jan Doets naar Canada reist draagt €2 af aan Pacific Wild en Elske verdubbelt deze bijdrage.

In 2017 heeft Elske, naar aanleiding van haar benoeming tot Zakenvrouw van het Jaar 2017, de Young Lady Business Academy opgezet. Hiermee creëert ze een week lang de ultieme, stimulerende omgeving voor jonge meiden en vrouwen om hun talent te ontdekken. En om vervolgens uit te kunnen blinken.

Daarnaast zet Elske zich als sponsor in voor lokale sportclubs. Dit om jongeren te stimuleren om met plezier te bewegen. Jan Doets reizen sponsort meisjesvoetbal DWOW Wieringerwerf, VV Bergen, Skiclub Il Primo, Alkmaarse Mixed Hockey Club en Golfbaan Sluispolder.

WERKERVARING
2018 Schrijfster boek: “Het lef om gelukkig te zijn“- Uitgeverij Prometheus 
2001-heden Directeur eigenaar Jan Doets America Tours
1999-2001    General manager Jan Doets America Tours
1996-1999    Product Manager USA & Canada Jan Doets America Tours
1986-1996    Parttime of vakantiekracht bij Jan Doets America Tours (telex tot verkoop)

OPLEIDINGEN
1991-1997  Nederlands recht met economische specialisatie Universiteit van Amsterdam
1989-1991  VWO, C.S.G. Jan Arentsz in Alkmaar
1984-1989 HAVO, Bergen Scholen gemeenschap in Bergen (NH)

AWARDS
2017 Chairman’s Circle Honors Award Brand USA
2017 FD Gazellen (categorie groot)
2017  Zakenvrouw van het Jaar – Veuve Clicquot
2016 Chairman’s Circle Honors Award Brand USA
2016 FD Gazellen (categorie groot)
2015 Chairman’s Circle Honors Award Brand USA
2013 Chairman’s Circle Honors Award Brand USA
Finalist Noord Hollandse Ondernemersprijs categorie middelgroot
1999 Eager Beaver Award uitgereikt door de Canadese Ambassadrice

Toelichting: 

Chairman’s Circle Honors Award is een Reis Oscar waarbij Jan Doets op het gebied van kwantiteit, kwaliteit en marketing wereldwijd tot de 50 beste reisbedrijven hoort voor de bestemming Amerika. Jan Doets is de enige Nederlandse reisorganisatie die deze award tot nu heeft gewonnen

NEVENACTIVITEITEN
2018 – heden Member of Expert Negotiator Ring of De Witt Institute for Advanced Negotiations
2018 – heden Spraakmaker bij radio programma Spraakmakers NPO1  om de 5 weken
2018 – heden Comite of Recommendation The Next Women 
2018 – heden Member Of Board Recommendation Philips Innovation Services
2017 – heden Founder Young Lady Business Academy https://www.elskedoets.nl/ladybusinessacademy/
2017 –  heden Groei Ambassadeur NL Groeit https://www.nlgroeit.nl/mentor/elske-doets
2009 – heden Diverse bestuursfuncties bij o.a. St. Adelbertus School en Basisschool van Reenen in Bergen (NH) en C.S.G. Jan Arentsz in Alkmaar
2014 – heden  Lid Vrouwennetwerk Bergen Egmond Schoorl
2002 – 2013   Lid en bestuurslid bij Jong Management VNO NCW Kring Noordwest Holland

OVERIG
Sport

  • Personal training (sinds 2008)
  • Tennis
  • Ski
  • Waterski
  • Wakeboarding
  • Golf

Quotes

  • 3 D’s van Elske Doets: Durf. Doen. Doorzetten.
  • Elke dag een glas champagne om het leven te vieren. Het leven is immers kwetsbaar.
  • Je best doen is niet genoeg, ga voor de top!