Nieuws, Nieuws

Hoe en waarom Elske Doets moet blijven denken in wat áls-scenario’s

We kunnen weer, we mogen weer. Reizen. Vakantie! ‘Als reisondernemer kan ik niet meegaan in die blijdschap. Nóg niet, tenminste. Omdat ons werkterrein de wereld is en er een complex netwerk van nieuwe mogelijkheden, nieuwe regelingen en gehandhaafde restricties ontstaat, is het de opdracht van Doets Reizen zo mogelijk nog alerter te zijn dan in de periode dat alles stil lag’. De blog van Elske Doets.

Net als bijna alle mensen snak ik naar heropening van de wereld. En de mogelijkheid om weer vrij te reizen. Het is bijna onvoorstelbaar, maar ik denk wel eens: hoe zouden we reageren als er morgen toch weer een nieuwe coronavariant opduikt die ongevoelig is voor het vaccin? En de mensheid, na dit gloren van hoop, opnieuw terug moet in allerlei lockdowns van verschillende strengheid?

Ik moet er echt niet aan denken. En u waarschijnlijk ook niet.

Toch is het niet toevallig dat dit soort gedachten door mijn hoofd gaan. Als reisondernemer die gespecialiseerd is in verre bestemmingen ben ik vanaf maart 2020 op een ongelofelijke, maar ook uitputtende manier getraind in het denken in ‘wat áls’-scenario’s. Wat als corona jaren gaat duren? Wat als mijn omzet twee jaar op nul uitkomt? Wat als de regering dit of dat besluit? Wat als er over een paar weken juist weer enkele landen open gaan?

Al deze scenario’s hebben invloed op je handelingsperspectief als ondernemer. Zet je medewerkers in beweging? Of rem je ze juist af? Moet je afdelingen klaar maken voor een herstart? Of daarentegen in een winterslaap houden? Een goede ondernemer houdt met alle scenario’s rekening en probeert er adequaat op te anticiperen.

De vorige zin klinkt weliswaar mooi, maar de praktijk is dat geen enkele inspanning kan voorkomen dat ik bij mijn core business – reizen verkopen – speelbal ben van externe omstandigheden. En ik voortdurend leef met de vraag of ik adequaat reageer op dat ene scenario dat er echt toe doet: de werkelijkheid.

Nu er zogenaamd licht aan het einde van de tunnel is, het effect van de vaccins uitzicht lijkt te bieden op het ‘oude normaal’ en we op de NPO voortdurend lekker worden gemaakt voor een fantastische sportzomer, voel je onderhuids een zucht van verlichting door de samenleving gaan, in de trant van ‘hoera, we kúnnen weer!’ Logisch. En ik gun het iedereen van harte.

Na het crisisjaar 2020 dealen we nu met het tussenjaar 2021.

Maar als reisondernemer kan ik niet meegaan in die blijdschap. Nóg niet, tenminste. Omdat ons werkterrein de wereld is en er een complex netwerk van nieuwe mogelijkheden, nieuwe regelingen en gehandhaafde restricties ontstaat, is het de opdracht van Doets Reizen zo mogelijk nog alerter te zijn dan in de periode dat alles stil lag. En nog preciezer te reageren op de wensen en verwachtingen van consumenten.

Na het crisisjaar 2020 dealen we nu met het tussenjaar 2021. Voor heel wat ondernemers duurt het, kortom, nog even voor we het schakelen tussen scenario’s vaarwel kunnen zeggen en terugkeren naar het mooiste scenario. Dat van de bloei van ons eigen bedrijf!

Bron: De Ondernemer