Nieuws, Nieuws

Presentatie Bloei in Chapeau Magazine

Tijdens een vakantie in Corsica in 2019 viel voor Elske Doets het kwartje. In het Financieele Dagblad las ze dat de Duitse economie in het tweede kwartaal van dat jaar 0,1 procent gekrompen was. ,,Een verwaarloosbaar cijfer, zeker als je het afzet tegen de krimp die we gaan meemaken in verband met corona”, aldus Elske zaterdagavond in Maastricht. ,,Maar het was wereldnieuws. Journalisten en analisten doken erop alsof er iets heel ergs aan de hand was.”

Feestelijke presentatie in Dominicanen van nieuw boek Elske Doets

Elske Doets met twee deelneemsters van de Young Lady Business Academy

Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen in Heerhugowaard en Zakenvrouw van het Jaar 2017, sprak in boekhandel Dominicanen in Maastricht, waar de lancering plaatsvond van haar tweede boek, getiteld Bloei, een nieuw scenario voor groei. De bijeenkomst, die vanwege de geldende corona-maatregelen kleinschalig van karakter was, werd live gestreamd, zodat haar vele relaties er op afstand toch bij konden zijn. Voor Ton Harmes, eigenaar van Dominicanen, was het de eerste boekpresentatie in maanden tijd. Hij was dan ook zichtbaar opgelucht.

Ook Elske Doets zelf was blij dat ze haar boek toch nog kon lanceren tijdens een min of meer officiële ceremonie. Nog wel in Maastricht, een stad die haar om meerdere redenen zeer na aan het hart ligt. Ze moet voor haar werk zoveel in het buitenland zijn dat ze, op vakantie in eigen land, bij voorkeur neerstrijkt op een plek waar ze zich thuis voelt, waar ze tot rust kan komen en waar ze tevens op hoog niveau kan genieten van de typisch zuiderse joie de vivre. En dat is dus Maastricht. ,,Noord-Holland is wat hoekig, hier is het allemaal wat beleefder”, richtte ze het woord tot haar publiek.

Onder de aanwezigen bevond zich een flink aantal alumni van de door haarzelf opgerichte Young Lady Business Academie, een opleidings- en netwerkplatform, waarin jonge, veelbelovende, ambitieuze én inspirerende carrièrevrouwen de kans krijgen ervaring op te doen en zichzelf, onder haar sturende leiding, verder te ontwikkelen.

De talentvolle ladies – onder wie Judith Verhoijsen en Janna Bongers uit Limburg – vormen ook de belangrijkste inspiratiebron voor Elskes nieuwe boek. Voor de aanstormende generatie carrièrevrouwen is namelijk niet langer ‘groei’ en het maken van winst het hoofddoel in het leven, maar eerder het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en het leveren van een zinvolle bijdrage aan de samenleving. Geld verdienen mag, maar niet meer ten koste van alles, klonk het bij de presentatie.

Ook Ria Joosten, Zakenvrouw van het Jaar 2014 en eigenaar van Ria Joosten Catering & Evenementen in Neer, was langsgekomen.  Samen met haar man Frans tekende zij voor de hapjes, in samenwerking met Ad van Rooy van Doyy Caviar uit Eindhoven.

Getoost werd met La Grande Dame uit 2008, de millesime van het champagnemerk Veuve Clicquot, de wereldwijde hoofdsponsor de Prix Veuve Clicquot, de prijs die hoort bij de titel Zakenvrouw van het Jaar. Nicole Barbe – Veuve – Clicquot Ponsardin maakte vanaf et begin van de negentiende eeuw wereldwijd furore met haar champagne. Zij wordt wel beschouwd als een van de zakenvrouwen van het eerste uur.

Het symbolische eerste exemplaar van Bloei, een nieuw scenario voor groei, was voor Camille Oostwegel. Hij volgde begin dit jaar zijn vader Camille sr. op als algemeen directeur van Oostwegel Collection, een florerend Limburgs familiebedrijf dat hard geraakt is door de coronacrisis. Elske Doets had hem uitgenodigd als eregast, niet alleen omdat hij – net als zijzelf – behoort tot de tweede generatie in familiebedrijven, maar ook omdat ze uit eigen ervaring weet hoe het is om al aan het begin van de rit als directeur een wereldwijde crisis op je bord te krijgen. In 2001, vlak voor 9/11, nam ze het reisbureau over van haar vader, juist op een moment dat de internationale reiswereld goeddeels stillag.

Zowel Elske Doets als Camille Oostwegel heeft de afgelopen tijd benut om de bedrijfsformule nog eens kritisch tegen het licht te houden en waar mogelijk in te zetten op vernieuwing en duurzaamheid. Verwijzend naar de 0,1 procent Duitse krimp zegt Elske daarover in haar boek: ,,Is het überhaupt erg dat de vuilnisbelten straks iets minder snel worden volgestort met Duitse auto’s, wasmachines, vrachtwagens en chemische fabricaten uit dat licht teleurstellende kwartaal? Is Duitse krimp, kortom, niet het hoopvolle begin van een nieuwe (groenere) economie in plaats van een bedreiging voor welvaart en welzijn? Niemand in de mainstreammedia die er zo naar kijkt. Of durft te kijken.”

De talentvolle jonge vrouwen van de Young Lady Business Academie durven het wel