Nieuws, Nieuws

Expertblog De Ondernemer: ‘Zo willen wij vooraan lopen met schoner toerisme’

Toegeven dat elke reis milieubelastend is, lijkt net iets té eerlijk voor een reisondernemer. Elske Doets doet het daarom juist wél en neemt de kortste afslag naar schoner toerisme.

Dit expertblog verscheen eerder voor De Ondernemer

Ceo’s van internationale reisconcerns hebben het in hun praatjes bijna voortdurend over ‘duurzaam’ en ‘duurzaamheid’, zo merkte ik onlangs op een toerismeconferentie. Zo wekken zij de indruk dat ze begaan zijn met het klimaat. Maar net zo goed wekken ze de indruk dat hun bedrijf als vanouds kan blijven groeien. Het toverwoord ‘innovatie’ rond strooiend, doen ze alsof het aantal vliegtuigen, cruiseschepen, hotelboekingen (en ga zo maar door) gerust nog kan toenemen. Krimp is voor hen dus nog steeds onbespreekbaar; een doemscenario.

Massa als businessmodel toerisme

Het vastklampen aan vage begrippen als ‘duurzaam’ en ‘innovatie’ begrijp ik maar al te goed. Hun businessmodel is kort door de bocht te typeren als ‘Massa = Kassa’. En als hun winsten onder druk komen te staan, komen zijzelf onder druk te staan. Daarmee zitten zij in een onmogelijke spagaat: aan de ene kant willen ze de aarde ‘aanvallen’ met steeds meer vakanties en vliegbewegingen, en aan de andere kant diezelfde aarde ‘verdedigen’ met zogenaamd duurzame innovaties, blablabla.

Zelf heb ik geen zin meer in die spagaat. Dus kwam ik er op diezelfde conferentie voor uit dat ik de negatieve milieu-impact van mijn bedrijf principieel verwerpelijk vind. Andere ceo’s, voornamelijk mannen, begonnen onrustig op hun stoel te schuiven. Duidelijk verontrust door mijn stellingname dat elke reis, hoe duurzaam ook, onderaan de streep toch echt een extra belasting voor de aarde is.

Toerisme blijft netto vervuiler

Natuurlijk vond ik het spannend deze zienswijze op de conferentie te delen, in het besef dat ook Doets Reizen voorlopig een netto vervuiler blijft. Maar ik vond het ook bevrijdend! Dat de vraag ‘hoe kan ik de natuur een stem geven in wat ik als reisorganisatie aanbied?’ bij ons nu centraal staat, en niet de vraag ‘hoe kan ik de groei van mijn reisorganisatie met innovaties wegmasseren?’ biedt zoveel meer perspectief en arbeidsvreugde. Door een eerlijker (dus hoger) prijskaartje, het schrappen van te belastende excursies en het focussen op minder vliegkilometers (op krimp, dus), zet Doets Reizen stappen om voortaan mét de natuur te werken, niet tégen.

In elke branche staat het je vrij ervoor kiezen een volger te zijn en de bestaande gang van zaken tot de laatste druppel uit te melken. Maar hoeveel uitdagender is het niet om te pionieren? Nieuwe wegen in te slaan? Mee te helpen aan fundamentele verandering?

Wetende dat de krimpambities van Doets Reizen met kritiek en cynisme zullen worden onthaald, zeg ik met een glimlach ‘ik ga voor het klimaat, niet terug naar de spagaat!’

Over dit blog

Elske Doets is eigenaar van Doets Reizen, initiator van de sociaal geëngageerde startup BuddyBold en oprichter van de Young Lady Business Academy (YLBA). Met haar spraakmakende visie op de toekomst van samenleving en economie is ze een graag geziene gast in programma’s als Op1, WNL op Zondag en Nieuwsuur. Tweewekelijks schrijft ze een expertblog voor De Ondernemer.

Kernboodschap van Elske is dat we collectief moeten loskomen van oude denkpatronen en -reflexen. Waar Elske verschijnt, ontstaat beweging. En verlegt ze op charmante en lichtvoetige wijze de aandacht van het meningsverschil naar de structurele oplossing. Haar laatste boek ‘Bloei’ (‘een nieuw scenario voor groei’) heeft al vele mensen geïnspireerd een omslag in hun leven te maken.