Nieuws, Nieuws

FD: Elske Doets, Jitse Groen en koningin Máxima in het Nederlands Comité voor Ondernemerschap.

‘Veerkracht snelgroeiende bedrijven staat onder druk’

Elske Doets van Doets Reizen, Jitse Groen van Takeaway en koningin Máxima van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap. In het stadskantoor van Gouda verzamelde zich woensdag een divers gezelschap om te praten over de toekomst van het midden- en kleinbedrijf. Volgens de deelnemers is dat hard nodig, want de veerkracht van deze sector staat op het spel.

Vooral de geringe toename van het aantal snelgroeiende bedrijven baart zorgen. ‘Kwamen er tot 2018 jaarlijks nog ruim 300 zogenoemde scale-ups bij, in 2019 waren dat er slechts dertig’, zegt hoogleraar ondernemerschap Justin Jansen, een van de inleidende sprekers bij de bijeenkomst.

Aanjagers

Een scale-up is een bedrijf dat jaarlijks meer dan 20% groeit in omzet of in aantal medewerkers. Nederland telt 3040 van deze bedrijven, ongeveer 6% van het totaal aantal ondernemingen. Scale-ups hebben over het algemeen een innovatief karakter en worden vaak gezien als aanjagers van de economie. Zo benadrukte koningin Máxima in haar toespraak het belang van deze bedrijven voor de verdiencapaciteit van Nederland.

‘Het laaghangend fruit is zo langzamerhand wel geplukt’, verklaart hoogleraar Jansen de stagnatie. Werden scale-ups vroeger groot met een webshop, tegenwoordig moeten ze hun geld verdienen met bijvoorbeeld apps voor de energietransitie, nieuwe diensten voor de gezondheidszorg of met de automatisering van productieprocessen. ‘Het duurt langer om in die sectoren te groeien dan met een webshop.’

Bezinning

De bijeenkomst in Gouda werd georganiseerd door NLgroeit, een organisatie die ondernemers ondersteunt bij de groei van hun onderneming. Dat gebeurt bijvoorbeeld door deze ondernemers te koppelen aan mentoren als Atilay Uslu van Corendon, Michiel Muller van Picnic of Pieter Zwart van Coolblue. Ook worden bijeenkomsten georganiseerd om de ondernemers met elkaar in contact te brengen.

‘Onze subsidie loopt komend jaar af’, zegt Kees de Jong, een van de initiatiefnemers van NLgroeit. ‘Dat leek ons een mooi moment voor bezinning. Wat moeten we niet meer doen, wat doen we goed, wat kan beter? Deze bijeenkomst heeft ons veel nieuwe ideeën opgeleverd.’

Zo is het volgens de deelnemers van groot belang om elke categorie ondernemers op een andere manier te benaderen. De langzame groeiers hebben bijvoorbeeld behoefte aan nieuwe ideeën. Hoogleraar Jansen: ‘Waarom zouden we niet een game ontwikkelen waarmee ondernemers groeikansen voor hun bedrijf op het spoor kunnen komen?’

‘Serieuze terugval’

De tweede categorie wordt gevormd door bedrijven die bescheiden groeien. Ze hebben een idee met mogelijkheden, maar zijn niet in staat die volledig te benutten. ‘In dat geval wordt het vaak tijd voor een betere organisatie’, zegt ondernemer Occo Roelofsen van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap. ‘De ondernemer moet goede managers aantrekken voor de dagelijkse gang van zaken en zich zelf meer concentreren op de strategie.’

Ook bij de snelle groeiers of scale-ups is nog het nodige te doen. Na een periode van uitbundige groei krijgt 66% van deze bedrijven te maken met een serieuze terugval. En die is volgens de deelnemers alleen te bestrijden met een intensieve begeleiding.

‘Deze ondernemers moeten klaargestoomd worden voor een internationalisering’, zegt hoogleraar Jansen. ‘Maar dat valt niet mee. Het zou mooi zijn als de mentoren van NLgroeit deze ondernemers kunnen helpen met bijvoorbeeld een advies over de financiering van internationale groei, over een professionalisering of over de veranderende relatie met de klanten en toeleveranciers.’

Bron: FD