Nieuws

Geen overdaad of overkill, dat is goed voor ondernemerschap

De lessen van Elaha Abhar (kandidate Young Lady Business Academy 2.0)

“Geen overdaad of overkill, dat is goed voor ondernemerschap. Bewaar de rust in het uitwerken van je creatieve ideeën en blijf scheppend bezig.”
Elske Doets, Zakenvrouw van het jaar 2017

De Young Lady Business Academy heeft veel voor mij betekend, omdat ik erdoor achter ben gekomen wat voor ondernemer ik wil zijn, maar vooral ook wat voor ondernemer ik niet wil zijn. Naast de praktische tools die we aangeboden kregen om succesvol te kunnen opereren in de zakenwereld was het meest verfrissende aan de Academy dat de uitgenodigde zakenvrouwen in topposities erg divers waren in hun kijk op het ondernemerschap. Allen hadden ze een positie bereikt van waaruit ze ons konden inspireren, maar een eenduidig ‘recept tot succes’ gaf gelukkig niemand. In vijf dagen kregen we veertien masterclasses, en allen daagden ze ons stuk voor stuk uit om ons eigen authentieke weg in het ondernemerschap te bouwen en in te slaan via een kritische reflectie op hun persoonlijke ervaringen.

“Hoe authentiek je bent als ondernemer heeft te maken met de mate waarin
 je trouw bent aan je eigen persoonlijkheid of karakter. De volgende stap is focus, lef en wilskracht.”
Lies Verburg, Business Coach, Mediator, Trainer

Op de eerste dag werd al verteld dat de Academy zou gaan om het in het kracht zetten van jezelf als ondernemer. Dat was precies wat ik nodig had. Ondernemerschap is namelijk niet mijn doel, maar een middel. Een uiterst krachtige middel om als consument die ontevreden is een verandering teweeg te brengen in de economische systeem waarin we momenteel leven. Ik heb namelijk een vraag en daar is te weinig aanbod voor. Ik vind dat ik als consument en nog specifieker als modeliefhebber de mogelijkheid moet hebben om mijzelf artistiek te kunnen uitdrukken, zonder direct of indirect door mijn consumptiegedrag leed te hebben veroorzaakt elders in de wereld. Ja, ik heb het inderdaad over eerlijke handel en duurzaam ondernemen. Ik voel mij als consument medeverantwoordelijk voor de nadelige effecten van de huidige geglobaliseerde economie en zie het als mijn levensmissie om te laten zien dat het ook anders kan door een substantiële bijdrage te leveren aan een duurzame eerlijke wereld voor mens, dier en milieu. Ik droom graag groots, begin klein, blijf gefocust en dan weet ik dat we er uiteindelijk wel zullen komen. Ik zeg bewust ‘we’, omdat het niet gaat om mij, maar om een gemeenschappelijke vraag die steeds meer zelf- en wereldbewuste consumenten hebben. Met die droom stapte ik als idealist de Academy binnen.

Al snel kwam ik erachter dat ik niet de enige was met een interesse en passie voor duurzaamheid, en dat deed mij een deugd. Daarnaast werd ik meerdere malen geconfronteerd met de realiteit van de huidige economie door zowel de sprekers als de andere young ladies en kwam ik mijzelf tegen in mijn sterke emotionele responsies op deze uiterst nuttige confrontaties.

“Doe waar je energie van krijgt en doe het samen door mensen mee te krijgen.
Leiderschap vanuit verbinding zorgt ervoor dat je weerstand benut.”
Inge Smak-Hemmes, teamcoach

De masterclass van Neelie Kroes maakte het meeste indruk op mij, omdat ik me heel goed kon vinden in haar kijk op de wereld. Ze vertelde dat haar carrièrekeuze nauw samenhing met haar wil om haar idealen te bereiken; het een worden van Europa. Politiek was voor haar een platform waarin ze deze droom gerealiseerd trachtte te krijgen. Zij zette breed in door een onderwerp te kiezen waar zij zich persoonlijk mee identificeerde en dat is ook precies wat ik aan het doen ben

Toptips van een aantal Powervrouwen in het kader van de Young Lady Business Academy 2.0