Nieuws, Nieuws

De TGV die “zakenvrouw” heet

Ik ben Elske Doets en al 17 jaar CEO van Doets Reizen.

CEO, omdat ik het eindbaas spelen zo leuk vind?

Nee, omdat dit staat voor “Creatief Enthousiast Ondernemer”.

Dat ben ik namelijk, dat spat van mij af.

Ik wil je meenemen in de dynamiek van mijn ondernemerschap van de laatste 8 maanden.

Op 20 maart 2017 ben ik namelijk ‘zakenvrouw van het jaar’ geworden.

Voordat ik ´zakenvrouw van het jaar` werd zat ik lekker in de dynamiek van mijn reisbedrijf Doets Reizen. Never a dull moment. Ik heb als ondernemer heel wat hordes genomen sinds ik eigenaar ben vanaf mijn 28e. Door een positieve mindset heb ik mijn bedrijf getransformeerd en toekomstbestendig gemaakt. Ik heb het bedrijf ook fiks laten groeien, tot 30 miljoen euro omzet dit jaar. Eigenlijk zat ik in Heerhugowaard, waar mijn bedrijf gevestigd is, in een soort ‘safe haven’. Wij richten ons vrijwel uitsluitend op B2C. Hier ben ik definitief uitgetrokken door de titel ‘zakenvrouw van het jaar’. Het heeft namelijk de wereld van B2B in Nederland voor mij geopend.

Deze prestigieuze prijs heeft mijzelf en mijn bedrijf in een enorme stroomversnelling gebracht.
ik ben als het ware in een TGV gestapt, waarvan ik zelf het tempo en de bestemming vooraf niet wist.

Heel erg spannend, aangezien je als ondernemer ook niet altijd weet waar je aan begint of waar iets exact toe gaat leiden. In het begin had ik nog een lichte verwondering als net ingestapte VIP passagier, maar al snel wilde ik de machinist zijn van de TGV.. Mijn gedachte was:  ‘ik wil deze titel ‘zakenvrouw van het jaar’ ten volle benutten’. Niet alleen voor mijzelf maar om nog meer vrouwen te interesseren voor het ondernemerschap.

Hoe heb ik dat gedaan? Een prijs met een missie
Als boegbeeld voor succesvolle vrouwen is het de bedoeling dat je jezelf  presenteert en anderen inspireert.  Dat doe je door middel van interviews in de media, keynote speeches, media optredens, et cetera. Eigenlijk vond ik dat niet concreet genoeg.

Omdat ik een praktisch ingesteld persoon ben wilde ik deze missie echt handen en voeten geven. Daarom heb ik in april de Young Lady Business Academy opgericht. Deze Academy richt zich op ‘Young Ladies’ van 15 t/m 24 jaar, alle niveaus zijn welkom, die een droom hebben om succesvol ondernemer te worden.

De 1e twee klasjes van de Academy hebben inmiddels plaatsgevonden. Ik heb het ongelooflijke genoegen gehad om 50 zeer gemotiveerde en getalenteerde ‘Young Ladies’ een week te gast te hebben gehad in mijn bedrijf. De ‘Young Ladies’ solliciteren door middel van een motivatie, een videoboodschap en een pitch. Eenmaal toegelaten krijgen de ‘Young Ladies’ in een week tijd een stoomcursus zakendoen. Ze krijgen masterclasses van 13 verschillende ‘Powervrouwen’. Ze werken aan cases en aan hun eigen businessplan. ‘Powervrouwen’ die vorige week o.a. gesproken hebben, waren Neelie Kroes en Annemarie Jorritsma. De ‘Young Ladies’ leren van mij als ondernemer hoe ik marketing en leiderschap vormgeef. Ze leren ook:  hoe presenteer ik mijzelf, hoe netwerk ik, en niet onbelangrijk, hoe verdien ik geld? Welk referentiekader is het juiste voor mijn toekomstige bedrijf, wat is de doelgroep, product/dienst en wat zijn mijn kernwaarden. Lessen van onschatbare waarde. Tijdens de week gaan wij 2 uur sporten met personal trainers, dit om het lef te triggeren bij de meisjes. Boksen, opdrukken en allerlei monsterlijke oefeningen moeten zij doen. Op de laatste dag van de Academy presenteren alle ‘Young Ladies’ hun businessplan voor de jury. De beste ‘Young Lady’ met de meest zakelijke potentie mag met mij mee op zakenreis naar Canada of de USA. Ik ben met de winnares van de 1e Academy naar Vancouver geweest in Canada. Freddie Prins, de 1e winnares zag hoe ik zakendoe en presenteerde zichzelf en stelde vragen aan ‘Powervrouwen’ in Canada. Een onvergetelijke ervaring voor haar. Ik vond het bijvoorbeeld heel mooi om een heel ander gesprek met relaties te hebben waar ik al 25 jaar lang zaken mee doe. Een hele andere dynamiek.

De gratis Academy is een daverend succes en wordt voortgezet in de toekomst. De ‘Young Lady Business Academy’ 3.0 zal begin juli 2018 plaatsvinden.

Het is mijn manier van empoweren en ´teruggeven`! Ik had als bedrijf  Doets Reizen al een strategie voor ´giving back´, waarbij lokale doelen om kinderen met plezier in beweging te krijgen de boventoon voeren. Als 2e pijler steunen wij natuurbehoud in Canada, één van onze reisbestemmingen. Dat is goed voor onze reizigers en voor het behoud van wildernis en natuur voor de toekomst. De ´Young Lady Business Academy` is een bijzondere grote 3e toevoeging hieraan. Het maakt mijn bedrijf namelijk toegankelijk en zichtbaar voor jonge mensen. Ook al hebben zij niet direct het doel om bij Doets Reizen te gaan werken, ik laat ze een hele week te gast zijn in mijn bedrijf. Mijn teamleden doen voor de Young Ladies een introductie pitch. Goed voor hen, goed voor mij. Zo zie ik toch weer ander talent in het Doets Team en een bron van inspiratie voor de ‘Young Ladies’. Mijn teamleden zijn gastgezin voor de ‘Young Ladies’ die van ver komen. Dit voegt weer een extra dimensie toe aan hun werk bij Doets Reizen. Het creëert meer betrokkenheid & iets bruisends.

Het lijkt alsof ik een gouden formule heb aangeboord met deze Academy, die alleen maar winnaars kent. De ‘Young Ladies’ leren veel, maar ook ik doe inspiratie op. Zo leen ik vandaag CEO titel van Merel Poppeliers, de winnares van de 2e Academy van vorige week. Het was namelijk haar vondst om zichzelf Creatief & Enthousiast Ondernemer te noemen!

Ik ben Elske Doets, 17 jaar CEO van Doets Reizen reizen, zakenvrouw van het jaar en Founder van de Young Business Lady Academy.

Dank!