Nieuws, Nieuws

Interview Rabo & Co: waarom de samenleving rijker wordt van vrouwen op cruciale posities

‘De samenleving wordt rijker van vrouwen op cruciale posities’

Gendergelijkheid op de arbeidsmarkt, vrouwen helpen om hun ambities te realiseren, jongeren koppelen aan eenzame ouderen en het aanbieden van zo duurzaam mogelijke reizen. Dat is waar Elske Doets, directeur van het gelijknamige reisorganisatie Doets Reizen, allemaal voor staat. Genoeg stof dus voor een gesprek met de Zakenvrouw van het Jaar 2017 uit Bergen. ‘Als vrouwen opklimmen naar belangrijke functies is dat goed voor henzelf én voor de samenleving.’

Tekst YMKE VAN ZWOLL fotografie FRANK RUITER

Om maar met de deur in huis te vallen: zo duurzaam mogelijk reizen, dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat? Elske Doets, eigenaar van Doets Reizen, neemt een slok water en steekt van wal. ‘Als ondernemer heb ik mijn verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van de planeet en haar bewoners. Natuurlijk, dat is voor een reisorganisatie een behoorlijke kluif. Ermee stoppen was het gemakkelijkste geweest. Dan hoefde ik mezelf niets meer te verwijten. Maar wat schoot ik daarmee op? Mensen zullen blijven reizen. Is het niet met onze organisatie, dan wel met een andere.’ Dus koos Doets ervoor het tij te keren en het concept ‘diep reizen’ op de kaart te zetten. ‘Diep reizen staat voor klimaatvriendelijker reizen door keuzes te maken, door minder te willen en door dichterbij te blijven’, legt Doets uit. ‘De meeste mensen gaan op reis om weer in contact te komen met zichzelf en met hun naasten. Maar geloof mij, dat contact vind je niet door zestien Amerikaanse parken in twee weken te bezoeken. Of door in no time alle Canadese meren af te gaan. Mijn credo is niet meer van hot naar her rennen, maar langer op één plek blijven.’ Volgens Doets kan dat ook dichter bij huis. ‘Onze specialiteit lag bij Amerika en Canada, maar inmiddels bieden we ook reizen aan naar bijvoorbeeld Scandinavië, waar het landschap vergelijkbaar is met dat van Canada.’

Talentvolle meisjes

Dan komen we bij de Young Lady Business Academy die Doets heeft opgericht. ‘Het idee ontstond nadat ik in 2017 de titel Zakenvrouw van het Jaar kreeg. Opeens werd ik als rolmodel, als inspirator voor vrouwen gezien en ik vond dat ik die functie met beide handen moest aangrijpen. Ten eerste omdat de gendergelijkheid op de werkvloer nog ver te zoeken is. En ten tweede omdat blijkt dat veel talentvolle meisjes vroegtijdig afhaken doordat ze zich bijvoorbeeld door religieuze overtuigingen, verwachtingen uit hun omgeving, hun perfectionisme of een kinderwens geremd voelen in hun ambities. Die rem moet eraf en daar wil ik aan bijdragen middels de Academy.’ Het doel is het zelfvertrouwen van de studenten te vergroten, waardoor ze zonder belemmering durven op te klimmen naar belangrijke functies. ‘Allereerst is dat goed voor henzelf’, vertelt Doets, ‘maar het komt ook de samenleving, die zoveel “rijker” wordt van vrouwen op cruciale posities, ten goede.’

Snelkookpan

Doets liet er geen gras over groeien. Drie maanden na haar benoeming waren de eerste studenten al welkom. Hun opleidingsniveau deed er niet toe, hun achtergrond evenmin. De enige toelatingseis is motivatie. En leeftijd. Alle studenten zijn tussen de 15 en 24 jaar. Volgens Doets is de Academy een soort snelkookpan waarbij in één week wordt gewerkt aan vaardigheden die je op school niet leert. Denk aan persoonlijke ontwikkeling, onderhandelen, financiële onafhankelijkheid en diversiteit. Na die week krijgt de student een coach. Binnenkort gaat de negende editie van start. Doets verheugt zich erop. ‘Het is inspirerend te zien dat jonge talenten niet denken vanuit een gat in de markt, maar vanuit een gat in de samenleving. Zij houden zich niet bezig met geld, maar met maatschappelijke issues. Ik geef toe, in het begin had ik moeite met hun idealistische gedachten. Er moet tenslotte ook brood op de plank komen. Maar gaandeweg ging ik inzien dat hun beweegredenen niet idealistisch, maar realistisch zijn. Thema’s als klimaatcrisis, ongelijkheid, vergrijzing, we kunnen er niet meer van weglopen. Die meiden hebben mij maatschappelijk wakker gemaakt. Door hen durfde ik over te stappen naar klimaatvriendelijker reizen.’

Langer vitaal

Dat maatschappelijk bewustzijn brengt ons bij die derde tak van sport: Doets’ nieuwste project BuddyBold, waarbij jongeren gekoppeld worden aan ouderen. ‘Het gaat mij aan het hart dat ouderen worden weggezet als dom en nutteloos. Als mensen die niets meer kunnen en willen. Op bingoën na dan’, vertelt Doets. Dus toen door corona de reiswereld tot stilstand kwam, besloot ze het concept, waar ze al langer mee rondliep, handen en voeten te geven. ‘Met Buddybold snijdt het mes aan twee kanten’, vervolgt Doets. ‘Door de interactie neemt de levenskwaliteit van beide groepen toe. Zo blijft de senior langer vitaal en betrokken bij de samenleving en heeft de jongere een bijbaan waarmee het empathisch vermogen wordt gestimuleerd.’ Wat de buddy doet tijdens het bezoek, is aan de oudere. Naar zee, samen op de duofiets, winkelen, schaken of een biertje drinken, het kan allemaal. De klant is koning. En de buddy een vriend. Hoe mooi is dat?

Dankbaarheid

Ja, Doets heeft alle reden om trots te zijn, al overheerst bij haar een gevoel van dankbaarheid. ‘Als een dame zegt dat ze door het contact met haar buddy weer het gevoel heeft deel uit te maken van de maatschappij. Als ik zie dat een Academy-student dingen doet waarvan ze niet gedacht had het ooit te durven. Als een puber vertelt dat hij zoveel voldoening haalt uit zijn bijbaan en als een honderdjarige man laat weten dat hij weer zin in het leven heeft, dan kan ik daar alleen maar heel stilletjes van worden.’