Nieuws, Nieuws

Vrouwen kijken breder en senioren zijn een aanwinst – Elske Doets over persoonlijk leiderschap en customer service

In de Podcast ‘Leiderschap in customer experience van VANAD Engage‘ spreekt Danielle Morf met Elske Doets. Over de visie dat in ‘brede diversiteit’ op de arbeidsmarkt winst te behalen valt, hoe dit zich vertaalt naar organisaties waar klantcontact cruciaal is én waarom een goede leider, ook na 20 jaar, in staat moet zijn om te ‘dansen’.

Radicale Integratie vergt een brede aanpak

Sinds haar uitverkiezing als Zakenvrouw van het jaar 2017, waaruit de Young Lady Business Academy (YLBA) volgde is Elske een mogelijk nog groter voorvechter van diversiteit op de arbeidsmarkt geworden dan dat zij al was. Zo steekt Elske het niet onder stoelen of banken dat zij vindt dat meer vrouwen (én mannen die hun vrouwelijke energie weten aan te boren) op cruciale posities zorgen voor een beter werkklimaat én samenleving. Of dat er veel meer ‘radicale integratie’ dient plaats te vinden tussen opleidingsniveau (denkers & doeners) zoals zij dit zelf toepast binnen YLBA. En sinds dit jaar heeft Elske hier een uitgesproken nieuw diversiteitsonderwerp bij: dat inclusie op de arbeidsmarkt én in de maatschappij ook veel meer zou moeten gaan over leeftijd. Zo stelt ze dat ‘Zuidas bedrijven’, met een werknemersbestand van een gemiddeld zeer jonge leeftijd, kansen laten liggen. En dat de pensioenleeftijd niet altijd zorgt voor een Zwitserleven gevoel, maar – volgens haar laatste boek De Leeftijdsloze Samenleving – ook kan zorgen voor een gevoel van verplichte waardeloosheid.

Meesterschap & rust komt met de jaren

Oudere medewerkers dienen veel meer op waarde te worden geschat, zegt Doets. We worden gezonder oud en blijven langer fit, dus is er ook meer ‘levensenergie’ om wat mee te doen. En bedrijven faciliteren dit volgens haar nog veel te weinig. In plaats van vaak alleen nog maar kunnen aanhaken via vrijwilligerswerk, gewoon aan het werk dus. Natuurlijk wanneer je wíl doorwerken en van betekenis wíl blijven: het moet geen verplichting worden of een baan zijn waar je geen zin in hebt. Maar in een rol en op basis van uren die bij je passen, valt – voor zowel werknemer als werkgever – veel te halen. Als mentor van de jongere generatie bijvoorbeeld, of een andere vorm van menselijk contact: volgens Elske is de levenswijsheid, ervaring en rust van een oudere werknemer precies wat de arbeidsmarkt nodig heeft om in balans te blijven. En om beter te communiceren…

Luister de gehele podcast hier

Leiderschap in Customer Experience is een twee wekelijkse podcast waarin Daniëlle Morf, Chief Value Officer van VANAD Engage in gesprek gaat met leiders van buiten en binnen haar organisatie over leiderschap, customer experience en de combinatie van die twee.