Nieuws, Nieuws

Elske Doets in De Ondernemer: Het toerisme van de toekomst? Diep reizen, dichter bij huis

BLOG van Elske Doets: Nu haar bedrijf Doets Reizen veertig jaar bestaat, last ondernemer Elske Doets een moment van bezinning in. Als reisondernemer maakte ze de wereld kleiner, maar door de coronacrisis is die wereld weer groot geworden. Dat vergt een nieuwe, maar misschien wel belangrijkere rol voor reisondernemers, zo schrijft ze in haar blog.

De afgelopen veertig jaar hebben binnen handbereik gebracht wat ooit onbereikbaar leek. Neem de bodem van de legendarische Grand Canyon. Die leek ooit voorbehouden aan getrainde ontdekkingsreizigers, maar ineens kon je er zelf heen, lopend of (lekker luxe) met een helikopter.

Of neem die zeldzame witte beer, op zebrapadafstand, in een regenwoud in Canada. Zo’n spectaculair dier van dichtbij zien leek lange tijd het exclusieve recht van fotografen van, pakweg, National Geographic. Bizar dat je deze beer ineens van dichtbij met je smartphone kon fotograferen en zijn wimperharen zowat kon tellen!

Genoemde ervaringen hebben diepe indruk op mij gemaakt, niet als onderdeel van een zogenaamde ‘bucketlist’, maar als magische momenten die je op reis worden geschonken. En die ik lange tijd vooral zocht in Amerika en Canada, maar waarvan ik sinds kort ook weet dat je ze in China, Japan en Scandinavië kunt meemaken.

Op een verre reis groei je naar elkaar toe

In de afgelopen veertig jaar Doets Reizen hebben onze klanten volop genoten van die steeds kleiner wordende wereld. Niet alleen om wat ze zagen of de exclusiviteit die ze genoten, maar net zo goed (of meer nog) vanwege de aangehaalde banden met gezin, familie en vrienden. Want op een verre reis groei je naar elkaar toe en creëer je samen emoties en herinneringen.

Zo vertelde een klant mij een paar jaar terug dat hij de Grand Canyon niet eens zo bijzonder vond, maar dat de verbazing en opwinding op de gezichten van zijn vier kinderen en zijn echtgenote onvergetelijk waren. En dat hij die gezichten innerlijk altijd bij zich zou blijven dragen.

Juist om die emoties (die later uitgroeien tot mooie herinneringen) alle ruimte te geven, hebben we altijd ingezet op ontzorgen. Ofwel, het geven van het veilige en prettige gevoel dat alles geregeld is. En je, met dat gevoel als basis, maximaal kunt genieten van de meest bijzondere plekken. Zonder haast. Zonder stress.

Zogenaamde ‘Green Trips’ al rond de eeuwwisseling ontwikkeld

Dat is wat wij in al die jaren Doets Reizen voor bijna 1 miljoen reizigers met ongelofelijk veel plezier hebben gedaan. En willen blijven doen. Zeker nu duurzaam reizen de trend lijkt te worden en daarmee ‘ons tijdperk’ is aangebroken. Want rond de eeuwwisseling ontwikkelden we al zogenaamde ‘Green Trips’. Inderdaad, veel te vroeg, want in die tijd stapten Amerika-gangers nog liever in een huurhummer dan in een hybride huurauto die hen langs duurzame eco lodges bracht.

Tijd voor bezinning en herijking in de reisbranche

Uiteindelijk werd 2020 het jaar van de kentering. COVID-19 legde ons bedrijf volkomen stil. Die kleiner wordende wereld stopte acuut. Aan het blij maken van klanten kwam een abrupt einde. Een bittere pil. Tijd voor bezinning en herijking. Want hoe gezellig en comfortabel het ook is terug te kijken, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Door COVID is die steeds kleinere wereld plotsklaps van ons afgenomen. Voor het terugkrijgen van onze bewegingsvrijheid zijn we aangewezen op overheden. Zelf kunnen we niks doen. Dat is lastig. Een deel van onze klanten wil bij versoepeling straks dolgraag weer reizen en neemt alle restricties voor lief. Maar een ander deel wil of kan dit niet. Dat is een realiteit waarvan ik al ruim een jaar van doordrongen ben. Mensen gaan zich na deze verplichte rustperiode afvragen: wat heb ik nodig? En waarom reis ik? Bewustwording.

Ook ik ben noodgedwongen door een bezinningsproces heengegaan. De negatieve impact van reizen op het klimaat en onze planeet is daarbij in volle omvang tot me doorgedrongen. Om Doets Reizen zo snel mogelijk verantwoord en duurzaam te laten herstarten, heb ik me meer dan ooit verdiept in de drijfveren achter de reislust.

”Mensen gaan zich na deze verplichte rustperiode afvragen: wat heb ik nodig? En waarom reis ik?”

Conclusie? Voor velen is de essentie van reizen zichzelf en hun naasten weer eens diep in de ogen te kijken. Net als die memorabele klant die zo intens genoot van de sprankeling van zijn gezin in die helikopter boven de Grand Canyon. Het creëren van zulke dierbare momenten is voor mij meer dan ooit de centrale missie van Doets Reizen, met als nieuwe leidraad dat wij het vaker dichter bij huis gaan aanbieden en we het aantal verplaatsingen beperken. Waardoor je langer, intenser, relaxter en dieper zult genieten. Wij noemen dat ‘diep reizen’.

Regierol belangrijker in post-corona-wereld

Tot slot. In de complexe post-corona-wereld waar een toenemend aantal regels onvermijdelijk is, zal onze regierol alleen maar belangrijker worden. En zijn we met de ervaring van veertig jaar Doets Reizen misschien wel het beste uitgerust om onder de nieuwe omstandigheden die bijzondere ervaringen te blijven creëren. Ook al is de wereld door het virus in één klap een stuk groter geworden, met meer haken en ogen.

Aan ons de schone taak deze haken en ogen weg te werken en het gevoel dat de wereld aan jouw voeten ligt in volle glorie te herstellen!

Bron: De Ondernemer